Wednesday, August 26, 2015

Indahnya Sebuah Hikmah

Alhamdulillah penantian berakhirnya sebuah kisah akhirnya terjawab. Hari ni aku menerima surat senat yang mengesahkan bahawa aku telah menamatkan pengajian ijazah sarjana (Masters Degree) dengan jayanya. Bersyukur kehadrat Allah S.W.T dengan limpah kurnia rahmat dan kasih sayang NYA aku berjaya menempuhi semua ujian dan dugaan dengan tabah walaupun pelbagai sakit yang datang. Sesungguhnya sakit itu penghapus dosa.



Surat senat

Terima kasih yang tak terhingga buat bonda tersayang, Pn, Zaiton yang banyak memberi semangat,sokongan dan doa untuk aku terus berjaya. Buat arwah abah, En. Ahmad inilah hadiah dari adik buat abah. Abah banyak bagi nasihat dulu. Terima kasih abah. Adik beradik juga banyak memberi sokongan, terima kasih Long,Angah dan Uda. Tidak lupa juga sahabat-sahabat yang senantiasa ada disisi memberi semangat saat hati ini hampir mengalah dengan dugaan yang datang. Buat sahabat baik Hj. Amin yang sudah diibaratkan seperti kembar, terima kasih atas doa. Tidak lupa juga Che Lah roomate dan sahabat baik juga, semoga berjaya juga untuk PhD di UKM. Hazana member sengal dan gila yang membantu saat diri blurrr dengan research dulu. Juga insan-insan yang hadir memberi semangat walaupun hanya sebesar zarah jasa mereka. Aku tetap menghargai mereka. 

Tesis Ijazah Sarjana, M.Sc

Tesis yang tak seberapa indah ini menjadi tatapan untuk aku mengingati betapa banyaknya airmata dan keringat untuk menyiapkan. Mungkin ianya hanya naskhah biasa tetapi penuh makna. Didalamnya tersirat berjuta makna yang sukar dirungkai. Hanya yang melalui pahit getir sahaja tahu betapa pengorbanan ini berbaloi. Bagi aku ini bukan pengorbanan yang sia-sia selagi mana ianya bermanfaat untuk aku dan masyarakat. Abah pernah cakap kalau sesuatu itu mudah, tiadalah makna sebuah usaha. Ini jugalah harta yang abah wariskan sebab abah pernah berpesan "Abah tak ada harta untuk abah bagi pada anak-anak abah, belajarlah bersungguh-sungguh sebab ilmu adalah harta yang paling bernilai. Abah pun nak minta maaf sebab abah tak mampu bagi kemewahan harta untuk anak-anak abah". Untuk abah, kami anak-anak tak pernah menyesal dilahirkan didunia ini dibawah tanggungjawab abah. Kasih sayang abah dan mak pun dah cukup untuk kami.

Bagi yang baru memulakan langkah. Jangan mengalah kerana kemanisan sesuatu hikmah hanya akan dirasai bagi insan yang tabah dalam menyusuri sebuah perjalanan mencari ilmu dan redha Allah.

Salam seorang sahabat,

Hafiz Ahmad (Aku budak kampung)

No comments:

Post a Comment