Sunday, August 23, 2015

Kembali Menulis Blog

Rasanya dah hampir 5 tahun tak menulis blog. Kini nak kembali aktif. Post lama dah delete sebab semua tu post macam budak2. Hahaha..sekarang nak kembali menulis untuk perkongsian mengenai perjalanan mencari ilmu, pengembaraan dan mencari tempat makan yang sedap. Semoga terus istiqamah dalam penulisan blog.

Dalam 5 tahun, banyak pengalaman yang dapat. Ada suka, ada duka, banyak tawa dan airmata yang bersatu. Menamatkan pengajian sarjana muda pada tahun 2010, pemergian ayahanda tercinta 2011, memulakan langkah untuk sarjana penyelidikan pada 2011 (waktu ni rasa give up pun ada sebab abah dah takde), alhamdulillah 2015 tamat juga walaupun lajaknya bukan main lama....hehehe....buat research kan so kena redha kalau lambat habis. In shaa Allah September 2015 ni akan memulakan langkah baru dalam menuntut ilmu. Doktor falsafah, satu peringkat pengajian yang aku pun tak terfikir untuk sampai ke tahap ni. Sejarah pendidikan aku bukannya bagus dan cemerlang macam orang lain. Waktu sekolah aku dikatakan antara pelajar tercorot dan tak nampak langsung masa depan. Selalu kecewakan mak dan arwah abah. Tapi sekarang aku cuba buat mereka bangga walaupun aku tahu abah dah tak dapat nak senyum tengok aku berjaya.

Semoga dengan kembali aktifnya penulisan blog ni. Aku dapat berkongsi pengalaman hidup, berkongsi nasihat dan tips untuk mereka yang ingin berjaya walaupun aku tahu aku bukanlah bagus mana. Tapi selagi mana kita mampu beri yang terbaik untuk orang lain, janganlah kita kedekut untuk berkongsi walaupun sepotong ayat. Bagi aku kegembiraan itu adalah dimana aku dapat melihat senyuman pada insan yang aku bantu. Bagi yang suka mengembara jangan lupa untuk berkongsi juga pengalaman mengembara samada dalam mencari ilmu, melihat kehidupan masyarakat lain dan mencari redha Allah. Semoga segala perkongsian dapat menjalinkan sebuah ukhuwah yang indah.

Salam seorang sahabat,
Hafiz Ahmad (Aku budak kampung)

No comments:

Post a Comment