Saturday, February 3, 2018

Manusia dan Kesilapan

Manusia, makhluk ciptaan Allah s.w.t yang dijadikan sebaik-baik kejadian. Dikurniaankan hati dan perasaan serta akal dalam menyusuri bumi Allah yang penuh dengan keindahan tidak kurang juga dugaan dan cabaran. Namun, seringkali kita terleka dan terlupa hanya kerana leka dengan keindahan yang terbentang dihadapan. Tidak mengendahkan sesuatu perkara yang pada hakikatnya bertentangan dengan fitrah kejadian manusia iaitu memakmurkan bumi Allah.




Kesilapan, datangnya tidak terduga. Menyapa saat terleka. Adakalanya sedikit pun tidak membuat jiwa rasa bersalah apatah lagi merasakan niat menhalalkan segalanya. Akhirnya terus hanyut dibawa gelombang dosa yang tidak merasakan tepian. Sesungguhnya Sang Pencinta itu Maha Penyayang. Diturunkan ujian agar tidak terus hanyut. Ditenjik hati setiap hambaNYA dalam pelbagai bentuk. Didatangkan seorang hambaNYA yang lain untuk menegur dalam hikmah. Diambil dari hambaNYA insan yang disayangi. Digantikan resah semalam dengan sinar kasih sayangNYA yang tidak pernah terhenti.




Saat itu, hati tersentuh dan airmata jernih mengalir membasahi pipi. Ketika itu juga merasakan betapa jauhnya diri dari Maha Pengasih. Namun, kisah semalam bukan penghalang untuk mencari sinarNYA. Langkah usah dibiar terhenti. Teruskan melangkah dan jangan sekali menoleh kembali jalan yang penuh dengan titik hitam. Biarkan semuanya menjadi sebuah pengalaman yang mendidik jiwa agar lebih matang dalam menilai setiap satu tindakan. Gunakan akal sebaik mungkin dan nilaikan dengan hati yang tenang.




Hari ini, jalan ini. Segalanya akan bersinar indah. Kesedihan dulu biarkan pergi. Cipta kemanisan untuk sebuah masa depan yang cerah. Jangan biar diri kembali mengalah dalam sebuah perjalan mencari redha Sang Pencipta yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Salam seorang sahabat,
Hafiz Ahmad (Aku budak kampung)

No comments:

Post a Comment